• Teamspirit en vertrouwen zegeviert!

Eerste overwinning VV Dongen deze competitie.

Door Piet Scheepers.

Wat een speciale dag moet dat geweest zijn de vierde december 2022.

Sinterklaas was een tweetal weken op bezoek geweest bij VV Dongen en had beloofd wat extra puntjes in de schoenen van de selectiespelers te stoppen. Drie wedstrijden na zijn bezoek heeft Dongen niet meer verloren: twee gelijk en een keer winst. Die winst was op de nummer zes, Unitas uit Gorinchem. Na een 0-1 achterstand, al opgelopen in de 10e minuut, stelde de kanaries na twintig minuten voetbal orde op zaken. Binnen een kwartier stond er ineens 3-1 op het scorebord. Ongekende weelde! En dat bij een ijzig koude zondagmiddag waarop veel bezoekers of thuisbleven vanwege de kou of vanwege een bezoek van Sinterklaas aan de kinderen of kleinkinderen. Helaas, zij hebben de ommezwaai van het geel/blauwe vlaggenschip gemist.

Vooraf werd een minuut stilte in acht genomen. Dit ter nagedachtenis van het overleden lid, oud-speler van Dongen 1 en voormalig hoofdtrainer Chris Schets. Tot voor enkele weken was Chris nog getuige van de wederopstanding van Dongen 1. Als trouwe supporter stond hij op zijn vaste stek, links van de tribune achter de dug-out. Sterker nog, het leek of Chris daarboven de regie had genomen. Zijn dochter Marieke en haar partner stonden afgelopen zondag juist op die plaats waar Chris altijd stond. En….van bovenaf stuwde hij Dongen naar de eerste zege van dit seizoen.

Unitas, dat vorig seizoen nipt van Dongen had verloren met 2-1, begon gelukkig aan de wedstrijd. Nog geen tien minuten op de klok en buitenspeler Elmer de Vries schoot de bezoekers op 0-1. Was Dongen aangeslagen? Nee, maar wel wakker geschud! Want de eerste de beste Dongen aanval kreeg Fatih Kamaci de mogelijkheid om de stand weer gelijk te trekken. Geschrokken van deze kans zag hij zijn inzet over gaan. Dongen voelde dat dit Unitas te verslaan was en trok volle bak ten aanval. Daarbij gesteund door een middenveld met Theo Martens, Thom Avontuur en Kamaci. Dit drietal zette hoogdruk waardoor Dongen weer snel in balbezit kwam. Vanaf de 18e minuut was het Hosanna Dongen wat de klok sloeg. Een vrije trap van Martens luidde de zegetocht in. Zijn inzet met links werd op waarde geschat door Luke Hultermans die buitenbereik van doelman Ronald Vlot de gelijkmaker binnenkopte. Nog geen zes minuten later werkte Adam Sesay de 2-1 binnen. “Onze keeper ging bij deze doelpunten niet geheel vrijuit,” verontschuldigde Peter Pannekoek, de performancecoach van Unitas zich na afloop.

Dongen had hier maling en ging op jacht naar meer. En daar hoefde niet te lang op gewacht te worden. De 3-1 kwam zes minuten later van de voet van spits Sel Bastmeijer. Na prima druk zetten van Dongen ramde hij de bal achter doelman Vlot die geen enkele kans had. Wat een weelde! Wat Unitas ook probeerde het kreeg Dongen niet van hun voetstuk af. De laatste fase is de afgelopen wedstrijden altijd cruciaal geweest. Afgelopen zondag niet dus. Want in plaats van de aansluitingstreffer van Unitas, scoorde de hardwerkende Bastmeijer deze middag zijn tweede treffer en dus de 4-1. Trainer Osman Erbas was blij voor Bastmeijer. Hij zag dat zijn spits het harde werken belonen met twee doelpunten. “Ik ben zelf spits geweest en weet dus hoe belangrijk doelpunten voor een spits zijn.”  Kort hierna was het aan voormalig Dongenspeler en nu spits bij Unitas Robert Mutzers om Unitas weer in de wedstrijd te koppen. Op zijn inzet had doelman Wessel Sprangers, de betrouwbare sluitpost die ook weer terug is van een lange blessure, geen antwoord. Dongen hield stand. En de spelers en aanhang vierden deze overwinning als een verlossing van de pech van de afgelopen weken.

“We waren vandaag in alles beter. We zijn weer compleet en vallen weer terug waar we goed in zijn: als team presteren,”  besloot een blije trainer Erbas.

De staf van Unitas dichtte de overwinning van Dongen toe aan het collectief. “Je bent zo goed als jij je voelt. Vandaag hadden verschillende van onze jongens hun dag niet.” Prima, maar ook de spelers van Dongen zullen ook last hebben gehad van het koude weer. Of hadden zij door inzet, passie en aanvalsdriften minder last van de kou?

Komende zondag, 11 december, speelt Dongen thuis om 14.00 uur tegen Hercules, de nummer vier op de standenlijst. Zij hebben dit weekeinde thuis gelijk gespeeld tegen laagvlieger Groene Ster. Na afloop zin een feestje?

Wie weet? VV Dongen nodigt u graag uit dit jaar af te sluiten in de kantine met een DJ. Tot zondag 11 december.