• Dongen Zaterdag speelt zich veilig in de derde klasse

26 mei 2023
  • Tweede helft competitie winstgevend.

Dongen zaterdag gaat voor nacompetitie bij ONI.

Door Piet Scheepers.

Het was afgelopen zaterdag een klein, maar toch, groot feestje. Na een onthutsend slechte eerste helft, waarin Dongen op alle fronten werd overklast door het inmiddels gedegradeerde Vuren, kwam de ploeg van trainer Luke van Overbeek als herboren na rust uit de kleedkamer. Heb je in de pauze de mannen toegesproken? “Ja dat kun je wel zeggen. Ik heb gezegd wat ik ervan vond en gezegd dat ze maar moesten kijken wat ze met deze woorden gingen doen. Ik ben toen direct de kleedkamer uitgelopen,” vertelt trainer Luke van Overbeek na afloop. Zijn ploeg had met de rust voor hetzelfde geld met 0-4 achter kunnen staan. Hij is duidelijk opgelucht dat zijn tirade vruchten heeft afgeworpen. Zijn ploeg trok de verantwoordelijkheid naar zich toe en boog de 0-1 achterstand binnen een kwartier om in een 4-1 voorsprong.

Vuren is een mix van jong en oud. Vijf spelers van nog geen 19 jaar en aantal routiniers moeten de toekomst van de club gaan worden. Dongen had duidelijk de eerst helft problemen met het spel van Vuren. Lange ballen, gedragen door de wind, naar voren werden soms problemen. Met name Jeroen Hultermans had het de eerste helft moeilijk tegen de snelle 18-jarige vleugelaanvaller Van der Vliet. Aan de ander zijde was de andere 18-jarige jongeling Mol die linksbuiten Timo van der Schans regelmatig tot verdedigen terug dwong. Dongen leed aanvallend veel balverlies door slordig spel. Dat kostte de thuisploeg in de 10e minuut de openingstreffer voor Vuren. Een diepe bal werd onderschat waardoor Paul Brent zijn inzet, langs doelman Tom van Strien vanaf de achterlijn, via de verre hoek binnen zag rollen. Vuren legde Dongen de wil op. De thuisploeg kon geen potten breken.

Na rust bracht Van Overbeek Floris van Dongen in de ploeg. Hij moest voor meer rust op het middenveld zorgen. Zoals gezegd kwam ook de ploeg herboren uit de kleedkamer. Maarten Waltman onderschepte in de 49e minuut de bal en stoomde op naar voren. Uit deze snelle aanval volgde een prima voorzet die op waarde werd ingeschat door Floris van Dongen. Hij nam de bal ineens op de slof en de gelijkmaker was daar. Even hiervoor had het ook 0-2 kunnen zijn doordat de centrale verdediging van Dongen niet alert ingreep. Nog geen drie minuten later werd Chivarno Pansa de diepte ingestuurd. Op zijn hard en laag schot had de forse doelman van Vuren geen antwoord. Dongen draaide de wedstrijd om naar 2-1 en bleef de kansen aaneenrijgen. In de 60e minuut werd Floris van Dongen onreglementair aangepakt in het vijf meter gebied. Scheidsrechter Nico Opstraat kon niets anders doen dan de bal op de 11 meter stip leggen. Voor Bas Jansens de mogelijkheid om ook zijn doelpuntje mee te pikken. Overigens floot deze scheidsrechter zijn 999e wedstrijd. “Ik hoop dat de 1000ste volgende week wordt, ONI tegen Dongen,” was voor de wedstrijd de wens van de man in het zwart uit Den Bosch. Ondertussen scoorde Saban Cemrek vanuit een scrimmage de 4-1. Dongen bleef aandringen. Van der Schans soleerde langs de lijn richting doelman Tim Ritmeester. Van der Schans kon deze blok beton niet omzeilen en zag zijn inzet via de doelman over de zijlijn gaan. Dongen wisselde door. Zo maakten Roman Talboom, Tim Oomens, Roland Snoeren, Jannik van der Pas hun opwachting. In blessuretijd was het Talboom die met de 5-1 de kers op de taart zette.

Komende zaterdag de afsluitende wedstrijd in ’s Gravenmoer tegen ONI. Aanvang 14.30 uur. Afscheid van de trainers bij zowel Dongen als ONI.