• Vlag in top bij VV Dongen.

Dongen Zaterdag 1 verslaat ongeslagen koploper DESK.

Door Piet Scheepers

Dongen heeft in de uitwedstrijd in Kaatsheuvel prima zakengedaan. Het ongeslagen DESK ging onderuit met 1-2. De koploper had slechts 1 tegendoelpunt geïncasseerd in de vorige zeven wedstrijden. Dongen kwam nog voor rust op 1-2. Volgens de DESK-trainer verdedigde Dongen met kunst- en vliegwerk deze voorsprong tot het eindsignaal. Salaint detail: Dongen trainer Luke van Overbeek moest vanwege personele bezetting (quarantaine gevallen onder de spelers) een beroep doen op een drietal oudgedienden uit lagere elftallen. Daaronder de heren Jaap van der Waarden en Sander de Bont. De ‘oude’ mannen vielen in de tweede helft in en droegen hun steentje bij aan deze overwinning. Dongen staat nu op een tweede plaats, 4 punten achter DESK.

Een mooi verjaardagscadeautje voor trainer Luke van Overbeek. “Er was vooraf veel te doen om een selectie bijeen te krijgen. Het is dan gelukt en dan ga je bij de koploper nog eens de volle buit wegkapen,” was het eerste wat de gelukkige trainer wist te vertellen. Dongen begon slecht aan deze wedstrijd. Het was zoeken geblazen door al de wijzigingen waardoor  er zeer rommelig voetbal werd gespeeld.  Na vier minuten wist DESK  het net al te vinden via Anes Didic. Dongen was gewaarschuwd en herpakte zich. Het strijdplan, DESK laten voetballen en wij de duels winnen en proberen via de counter toe te slaan, wierp na 24 minuten vruchten af. Een prima actie van Joep van Overbeek eindigde in een schot op doel waarmee de DESK doelman veel moeite had. Maarten Waltman reageerde alert en kon de losgelaten bal binnen schieten. Hierna was het weer aan de thuisclub. Zij vonden echter deze middag een prima Dongen doelman Tom van Strien op hun weg. DESK moest het vooral hebben van spelhervattingen. Dongen had deze goed onder controle. Op slag van rust een vrije trap van aanvoerder Nick Smans. Van hem is bekend dat hij dit met veel gevoel kan doen. En zo belandde deze zaterdag zijn trap op het hoofd van Joep van Overbeek en onhoudbaar achter de DESK doelman.

Eerst vrouwen en kinderen.

Na rust werden Van der Waarden en De Bont ingezet. Het strijdplan was: niets meer weggevenen hopen op een kans via de counter. DESK zette Dongen onder druk. Dongen moest geconcentreerd blijven verdedigen. De sporadische Dongen uitvallen leverden helaas geen doelpunten op. Doelman en lat stonden een hogere  score in de weg. De laatste 10 minuten, waarvan 8 blessuretijd, waren volgens Van Overbeek billenknijpen. DESK gooide alles op de aanval en Dongen kon alleen maar tegenhouden. Dit resulteerde in nog een gevaarlijk moment. “Gelukkig voor ons miste DESK deze mogelijkheid op de gelijkmaker! Een heerlijke start van ons na de veel te lange winterstop,” lachte Luke van Overbeek die alvast proostte op zijn verjaardag. Het winnende elftal viel bij thuiskomst in de feestvreugde van het kampioenschap van Dongen JO23. Dit maakte het feest compleet!