• 3e klasser Merlijn degradeert na 0-2 verlies.

VV Dongen Zaterdag speelt finale om promotie naar 3e klasse

Door Piet Scheepers.

De zaterdagpoot van VV Dongen heeft de laatste strohalm aangegrepen om een eventuele promotie naar de 3e klasse te realiseren. Doordat Dongen als derde in de reguliere competitie eindigde hoefde het slechts twee wedstrijden te spelen, en winnend af te sluiten, om te promoveren. Afgelopen dinsdagavond was de eerste tegenstander in de nacompetitie: de Tilburgse Studenten Voetbalvereniging Merlijn uit de 3e klasse. In een directe confrontatie tegen 4e klasser Dongen Zaterdag moesten de Tilburgers door winst degradatie zien ontlopen. De ploeg van trainer/coach Luke van Overbeek liet er geen gras over groeien. De eerste helft mocht Merlijn nog hopen op een doelpuntje, de tweede helft is Dongen geen moment in gevaar geweest.

De wedstrijd speelde zich af op het kunstgrasveld van de studenten. Dongen zette hoog druk en daar had de thuisploeg het behoorlijk moeilijk mee. Al in de vierde minuut stond de 0-1 al op het scorebord. Een prima aanval over links werd ingeleid door linksback Doguhan Ercan. Zijn pass op spits Luc Braams werd goed op waarde ingeschat. De frĂȘle spits, hij zou later in de wedstrijd uitvallen met heftige spierkrampen in zijn kuiten, zette Joep van Overbeek in scoringspositie. Deze kans liet de Dongenspits niet gaan en tikte de bal achter doelman Sven Correia. 0-1 voor Dongen zo vroeg in de wedstrijd.

De thuisploeg speelde in een kerstboom opstelling (4-3-2-1) en week daar geen moment vanaf. Lange ballen naar voren moesten goed uitvallen, maar verdwenen heel simpel over de achterlijn. Merlijn was wel gevaarlijk in de spelhervattingen. Zeker de indraaiende hoekschoppen stichtten veel gevaar.

Na een half uur spelen was het doelman Tom van Strien die met een prima redding zijn ploeg voor de gelijke stand behoedde. Nog geen zes minuten later tikte hij een vrije trap, over de muur genomen, uit de verre bovenhoek. De daaruit volgende corner werd ook weer door Van Strien via de lat het veld in getikt. Zo af en toe kon Dongen uit deze benarde situaties gevaarlijk uitbreken. Maar echte kansen leverde dit niet op voor de geel/blauwen.

Penalty van Bas Jansens zijn ze nog uit de kruising aan het hakken!

De tweede helft bracht Luke van Overbeek verschillende verse krachten binnen de lijnen. Maarten Waltman maakte plaats voor de rappe Burak Erbek en good-old Jaap van der Waarden, met ONI diverse keren tegen deze ploeg gespeeld, kwam voor Luca Kastelijns. Ook Jannik van der Pas kwam de geblesseerde Luc Braams vervangen, zodat een vers middenveld de aanvalsimpulsen van Merlijn konden breken. Dongen bleef gevaarlijk uitvallen over de vleugels. Merlijn moest dan ook regelmatig aan de noodrem trekken om de opkomende Dongenspelers af te stoppen. Zo ook in de 74e minuut. Uit deze vrije trap, net buiten de zestien genomen, volgde een strafschop vanwege hands. Bas Jansens ging achter de bal staan en schoot deze feilloos snoeihard in de kruising binnen, 0-2.  De wedstrijd was gespeeld en na 95 minuten was het duidelijk: Dongen gaat zaterdag naar de finale.

Tegenstander FC Perkouw (3e klasse) wint strafschoppen serie van VV Steenbergen.

De Brabanders uit Steenbergen dachten bij de 0-2 voorsprong de finale in hun zak te hebben. Nadat de Zuid-Hollanders op 1-2 waren gekomen, viel in de slotminuten de 2-2. Na verlengen was er nog geen winnaar, dus volgde een strafschoppen serie. FC Perkouw toonde hier over de beste zenuwen te beschikken.

De wedstrijd wordt door de KNVB nog ingepland en meer informatie volgt via deze site. Naar alle waarschijnlijkheid wordt deze aanstaande zaterdag gespeeld en we verwachten dat er vele supporters het team gaat ondersteunen.