• Voetbalclinic VV Dongen weer druk bezocht.

Door Piet Scheepers.

De negentig kids vanaf de JO8 tot en met de JO15 hebben op sportpark De Biezen prima genoten van twee dagen oefenen en, waar het allemaal om draait, ‘voetballen’. Sam Verharen, voormalige CIOS student die nu een opleiding volgt voor fysiotherapeut, had deze twee dagen de regie in handen van deze traditionele voetbalclinic voor de jeugd bij VV Dongen. In de ochtend werden voetbaltechnische oefeningen afgewerkt, samengesteld door Fatih Kamaci. Deze eerste elftalspeler kan als voormalig profvoetballer putten uit een scala oefeningen, die hij ook toepast in zijn huidige voetbalschool PSA (Pro Soccer Academy). ’s Middags, na een uitgebreide lunch, werden de oefeningen in toernooivorm toegepast. Opvallend dat voor deze dagen ook niet leden van VV Dongen hadden ingeschreven. Zelfs Milano uit Helmond.

Gezamelijke warming-up voordat de clinic kan beginnen:)

Strakke organisatie.

Sam Verharen kon deze dagen beschikken over een legertje vrijwilligers. “Van ouders, smeermoeders die de voor de lunch zorgden, de JO17 en JO19 spelers, die voor de begeleiding zorgden, tot uiteenlopende hand- en spandiensten verlenende medewerkers. En natuurlijk de sponsoren die dit event mogelijk gemaakt hebben. Het verliep allemaal vlekkeloos. Op de vraag of Sam het volgend jaar deze klus weer gaat klaren, reageert zij niet afwijzend. “Het is nu nog prima te doen met mijn studie. Als ik de tijd heb, zal ik dit volgend jaar nog een keer doen!” Inmiddels houdt zij een strak schema aan en fluit tussen het gesprek door voor wisselen of einde wedstrijd. De teams hebben de naam van Europese topclubs meegekregen. Peter van Heteren en Frank van Hoppe hebben ondertussen een nieuwe attractie opgezet: Levend Tafelvoetbal. Ook hier wordt fanatiek gestreden om de puntjes.

Veel oud-spelers, als ouders langs de kant.

Na een vermoeiende eerste dag begon op Bevrijdingsdag 5 mei de afsluitende onderdelen van deze clinic. Langs de kanten vele ouders en opa’s en oma’s (“Tja, we moeten wel komen kijken!”). Maar ook worden er diverse oud-voetballers en voetbalsters van VV Dongen langs de kant gespot.

Als ik in gesprek kom met de 10-jarige Rijk de Jong blijkt hij lid te zijn van Olympia ’60. “Ik ben hier door mijn vriendje Sil Tempelaars naar toe gehaald. Gaat lekker en leuk om hier te ballen.”  Wat verderop staat Niek Verharen van zijn waterijsje te genieten. Ook hier een verassing. Zijn vader Tom was ooit centrale verdediger bij Dongen 1. Hij hoort ons gesprek lachend aan. “Ik speel bij Olympia ’60 links midden.”

Ondertussen worden per leeftijdscategorie de finales afgewerkt. Bij de JO8 en JO9 gaat de finale tussen Ajax en Feijenoord. Als het eindsignaal klinkt, is de stand 1-0 voor Feijenoord. Noud, van het verliezende Ajax, kan zijn emoties niet de baas en barst in tranen uit. Hij zoekt troost bij zijn vader. “Wij hebben verloren.” Meer kan hij niet uitbrengen. Het was dan ook een finale vol passie en strijd. Ook weer een oud-speler genoot van deze wedstrijd. Billy de Bruijn, in het dagelijks leven Personal Trainer, ziet zijn twee zoons aan het werk. Billy speelde in zijn actieve voetbalcarrière als middenvelder in Dongen 1. “Just speelt in de JO8 en is meer een verdediger. Zijn broer Bent speelt in de JO10 en is meer een voorhoedespeler. In de jongste zie ik mijzelf,” legt een trotse Billy de Bruijn uit. Beide kids hebben genoten van deze dagen. Zij kwamen met grote verhalen thuis. “Het was superleuk Een hapje, drankje en voetballen.” Wat wil je nog meer als jonge jongen. Twee dagen onder de pannen. Een voetbaltenue, twee keer lunchen, drinken en ijsjes en uiteindelijk een aandenken. En als je in de prijzen viel een medaille. Ook Billy de Bruijn zou zo weer willen voetballen. “Het is nu de jongens voorop. Het is hun beurt.”

Wat verder loopt een kleine trotse kopie rond van Zlatan Ibrahimovic. Geen knotje in de nek maar bovenop zijn hoofd. Hij heeft zojuist een prijs in ontvangst mogen nemen. Ik ben nieuwsgierig wie hij is. “Ik ben Milano. Ik voetbal in Helmond. Ik zit bij de JO8 en wil straks graag bij VV Dongen gaan voetballen. Het is hier leuk!”

Wie de jeugd heeft......? Volgend jaar weer. Met dank aan: Zero Gas, EcoDoor, Ad van Geloven Snacks en Intersport Oosterhout