• Rode lantaarndrager pakt een punt tegen VV Dongen

Niet erg tevreden blikken bij het scheiden van de markt bij het duel tussen VV Dongen en HSC 21. De 1-1 was misschien voor HSC nog wel het lekkerste. Het team uit Haaksbergen miste een groot aantal basisspelers en eindigde de wedstrijd met tien man. VV Dongen liet het nu eens niet in de eerste helft liggen qua voetbal en strijd, maar kwam schromelijk tekort voor het doel. De ploeg van Erbas miste vijf kansen. Na vijf duels heeft het team van Osman Erbas evenveel punten en bungelt op de ranglijst ergens onderaan de middenmoot.

Door Frank van Heteren

Op het nat gesproeide veld van sportpark de Biezen ploeterden twee ploegen om in het spel te komen. Slechtlopende combinaties en veel verloren duels maakten het schouwspel rommelig en onaantrekkelijk. Beide ploegen hadden de goede wil, maar in de kwaliteit ontbrak het aan veel.

VV Dongen wilde voornamelijk de goede tweede helft van vorige week tegen OFC een vervolg geven, maar de goede bedoelingen strandden in de verloren ruimtes waar veelal niemand liep. Daardoor werd het werkvoetbal en was het voor beide ploegen maar hopen dat er ergens een bal goed zou vallen.

Lichtpuntjes aan de kant van de gastheren waren Mohamed Mansaray en Mart van Bree aan de rechterklank en op links Roman Talboom. De drie mannen zorgden voor het gevaar aan VV Dongen -zijde wanneer er een geslaagde aanval werd opgezet. Rechtsback Mansaray kan een gebrek aan inzet nooit verweten worden en bestreek gedurende de eerste helft de gehele rechterflank. In de tweede helft was dat om duistere redenen niet eer aan de orde.

Zijn loopacties maakten het voor van Bree een aantal keren gemakkelijk om een scherpe voorzet richting het HSC – doel te geven. Spits Bastmeijer en de inlopende Jari Koenraat wisten er geen raad mee. Talboom raakte een voorzet niet vol op het hoofd waardoor een zeker doelpunt er niet kwam. Van Bree zelf had een voorzet van Talboom vrij voor het inkoppen maar miste op een haar na.

En zo bloedde de eerste helft dood en verlangde eigenlijk iedereen wel naar de rust. Trainer Erbas had nog geen reden om te wisselen of van strategie te veranderen. “Als je vijf opgelegde kansen krijgt moet je er in dit geval zeker twee maken!”

HSC 21 was blij met de tussenstand en kon zich hergroeperen. Zij kwamen ook beter uit de kleedkamer en in het eerste gedeelte van de tweede helft waren zij het die de spaarzame kansen creëerden. Het lag wederom aan keeper Wessel Sprangers dat de tegenpartij niet wist te scoren. Hij pakte twee opgelegde kansen van de lijn. VV Dongen zou op dat moment gewaarschuwd moeten zijn.

Na een vloeiende aanval van HSC 21 werd de grote spits Jules Stokkers bereikt. Hij knikte de bal naar de verre hoek en maakte in de 69e minuut de 0-1. Meteen daarna lag de 0-2 voor het intikken maar Sprangers redde op de doellijn.

Erbas kon niet anders doen dan aanvallend wisselen om er nog een resultaat uit te halen. Mauritsio Helstone en Luuk Hultermans werden er voor de slotfase ingezet. “VV Dongen gaat niet uit een voetballende situatie scoren” Dat was de tendens langs het veld. Ze kregen gelijk, want VV Dongen scoorde uit een corner. Mart van Bree was bij de eerste paal het eindstation en er was nog ruim tien minuten te spelen. (1-1 in de 80e minuut.)

Nog geen minuut later werd Helstone de diepte ingestuurd en zou oog in oog met keeper Peterman komen te staan ware het niet dat verdediger Wensing daar een stokje voor stak. Zijn overtreding werd bestraft met rood en VV Dongen had plotseling alles om voor te spelen. Met rassprinter Rafael Narty binnen de lijnen had Erbas twee rappe opties aan de buitenkanten geposteerd.

“Ik zag het niet meer zitten.” zei Daniel Nijhof na de wedstrijd. Het opportune spel van VV Dongen leverde nog een tweetal 100% kansen op, maar de ene ging net naast en de andere ging via de buitenkant van de paal naast het doel.

De spannende slotfase kon het slechte niveau van deze wedstrijd niet verbloemen en de tweestrijd zal waarschijnlijk niet in de geschiedenisboeken komen te staan. Aanstaande zondag 26 september reist VV Dongen af naar Echt om het op te nemen tegen EVV. Aanvang daar is 14.30 uur