Dongen mist veel te veel kansen.

Schlemielige gelijkmaker in blessuretijd kost aansluiting.

Door Piet Scheepers.

Nu de winterstop weer is opgepakt mocht Dongen afreizen naar het Noord-Hollandse Beverwijk. DEM is een redelijke middenmoter waarvan de eerste wedstrijd met 0-2 verloren werd. Dongen was deze wedstrijd heer en meester. “Wij hebben veel kansen gemist. Als je hier met een 1-4 winst weggaat zou het niets te veel zijn geweest,” merkte teammanager Jan Gerrits sr. na afloop op. Dongen gaf een vermoedelijke tweede zege in blessuretijd weg. De manier waarop bracht veel emoties teweeg. De inzet werd via een sliding, om een doelpunt te voorkomen, van richting veranderd en rolde zo binnen.

Hele discussies zijn al losgebroken. “Altijd maar weer in de laatste minuten. Moeten we niet naar drie keer in de week trainen?” Volgens de begeleiding ligt het daar niet aan. Het zit Dongen gewoonweg niet mee en dat hoort bij de plaats waar je nu staat. De ploeg presteert zeker voetballend niet slecht. De afgelopen vijf wedstrijden niet verloren! Het zegt genoeg. Want doordat er vele wedstrijden in deze divisie werden afgelast was het een prima moment voor een afvaardiging van koploper ADO ’20 eens te gaan kijken naar de kunsten van VV Dongen. Ook bij hun vraagtekens waarom Dongen met dit voetbal onderaan de ranglijst bungelt.

Dongen trad onbevangen tegenstander DEM tegemoet. En al in de 4e minuut kreeg Adam Sesay de kans om de score te openen. Het spel golfde op en neer en kort hierna was het DEM dat een inzet op de lat zag belanden.

Zoals gezegd, de kansen waren voor Dongen. Maar zoals het zo vaak gaat, als je zelf niet scoort, doet de tegenstander dat. DEM kwam op voorsprong door een omstreden strafschop. Daar waar de scheidsrechter floot voor een overtreding, werd hij overruled door zijn assistent langs de lijn. Deze hield de vlag omhoog en oordeelde 11 meter. Luke Hultermans zou zijn tegenstander onjuist hebben aangepakt. “Ik heb de man niet eens aangeraakt,” was het commentaar na afloop van de gedupeerde verdediger. Op de inzet vanaf de elf meter van Thom de Vries had doelman Wessel Sprangers geen antwoord. Tien minuten later pikt Sesay dan toch zijn doelpuntje mee door de gelijkmaker binnen te prikken.

Na rust bleef Dongen aandringen en zocht nadrukkelijk naar een voorsprong. Fatih Kamaci kreeg in de 49e minuut daarvoor de kans. Zijn inzet werd prima door de doelman van DEM gepareerd. Nog geen vijf minuten later was het dan toch raak. Een prima pass van Luuk Hultermans op de snelle Shenty Saez. Hij liet deze kans niet onbenut. Dongen op voorsprong: 1-2. DEM vocht voor de gelijkmaker en schroomde niet om soms over de limiet te gaan. Dit kostte een kwartier voor tijd een speler van DEM een rode kaart. Dongen wisselde door. Kamaci werd gewisseld voor Gillyan Clemens en Sel Bastmeijer voor Giovanni Bombarda. Het mocht niet baten. De matige voorsprong van 1-2 bleef op het scorebord staan. Totdat, helaas voor Dongen weer in blessuretijd, de gelijkmaker binnenviel.

Zondag komt koploper ADO ‘20, dat slechts een wedstrijd heeft verloren en een wedstrijd gelijk speelde, naar Dongen. Kan Dongen hierin verandering brengen? In ieder geval kunnen de mannen van trainer Osman Erbas deze tegenstander met open vizier tegemoet treden. Alles is meegenomen! Of zoals Erbas opmerkte: “Dat wordt een wedstrijd waarin we misschien kunnen stunten!” Wie weet? 14.00 uur op Sportpark De Biezen.