• Tweede Corona aanval: competitie weer stilgelegd.

Hoe pakken onze trainers van de VV Dongen standaard elftallen dit aan?

Vandaag Lars Jansens, trainer/coach Dongen J023.

Dit jaar werd VV Dongen J023 in het leven geroepen. Een elftal dat in een nieuwe competitie Zuid is ingedeeld in de 2e Divisie. Omdat de KNVB kijkt naar  het niveau waarop het eerste zondag elftal speelt en ook naar het niveau van de JO19 is deze indeling tot stand gekomen. Voor veel spelers een prachtig podium om te rijpen waardoor de aansluiting naar het eerste elftal soepeler zou moeten verlopen. De stap van 019 naar de senioren op Derde Divisie is voor veel spelers een erg grote stap. Vandaar het rijpingsproces en verdere ontwikkeling in de J023. Het team van Lars Jansens doet het bijzonder goed. De eerste wedstrijd uit speelde ze gelijk bij VV Echt in Limburg. De daaropvolgende wedstrijden werden allen met klinkende cijfers gewonnen. Met nog een wedstrijd te gaan zou 31 oktober jl. tegen Orion uit Wijchen de eerste helft van de competitie worden afgesloten. Vier punten voor op nummer 2.  Dongen 023, De ‘Herbstmeister’, wacht nu af. Ook vragen we Lars Jansens hoe hij, zijn staf en zijn spelers deze ingelaste stop doorkomt.

Nadat de vorige competitie abrupt werd afgebroken lig je er nu weer uit. Welk gevoel overheerst?

Uiteraard is er sprake van teleurstelling dat we gedurende een mooie reeks van de O23 genoodzaakt waren te stoppen. Echter overheerst het gevoel dat deze maatregelen helaas noodzakelijk waren om het Corona virus onder controle te krijgen.

Niet- of aangepast trainen in groepen van vier op De Biezen. Heb je de spelers huiswerk meegegeven? Zo ja, wat zoal? Ook gedacht aan gezonde voeding?

Wij hebben met de O23 gekozen om vooralsnog niet te trainen in groepjes van 4. Even het maximale doen in het belang van de maatregelen, in de hoop zo snel mogelijk weer door te kunnen. Alle reisbewegingen zoveel mogelijk beperken. Bovendien zijn de spelers toch altijd wat minder gemotiveerd als er geen wedstrijd in het verschiet ligt of zij geen partijvormen mogen doen op trainingen. Uiteraard hebben we wel een individueel schema voor de spelers gemaakt om in conditie te blijven. Dat controleer ik regelmatig door contact te houden met de spelers. Met de verzorger Huub Berbers monitoren we het gewicht van de spelers iedere maandag. Dit om tijdig bij te kunnen sturen, wanneer nodig. We pakken de trainingen weer op zo gauw meer duidelijk wordt.

In afwachting wanneer de competitie weer gaat beginnen (laten we hopen snel!) hoe denk je dat op te pakken? Oefenpartijtjes/wedstrijden vooraf?

Ik laat dat helemaal aan de invulling van de KNVB, maar verwacht eigenlijk dat we pas na de jaarwisseling weer gaan voetballen. Daar zit dan denk ik een korte voorbereiding voor, om iedereen zich goed te laten voorbereiden. Ik hoop dat ik hierin ongelijk krijg. Het ziet er natuurlijk nog niet best uit.

Klein positief tintje aan deze periode: blessures kunnen prima genezen. Maar dat geldt ook voor jullie tegenstanders. Heb je hier straks je voordeel mee kunnen doen? Je hoopt je altijd te kunnen laten zien tegen de beste tegenstanders, dus het liefst ook zonder blessures aan hun kant. Dat zorgt ervoor dat het niveau op het veld het beste is. Zelf hadden we minimaal te maken met blessures, dus in ons geval zie ik hier geen voor- of nadelen in.

Opnieuw opstarten, zie je dat als nadeel? Ik bedoel, je zat in een bepaald ritme en nu moet je je weer opnieuw gaan opladen. Opnieuw starten zie ik zeker als nadeel. Wij zaten natuurlijk met de O23 in een heerlijk ritme qua resultaten (Ongeslagen tot nu toe! Red. PS) Straks moet je toch weer opnieuw in een ritme zien te komen, dat is jammer. Echter heeft hier ieder team mee te maken, dus in dat opzicht geldt het nadeel voor ieder team. Een team dat de boel niet goed op orde heeft kan deze periode wellicht benutten om alle neuzen dezelfde kant op de krijgen en de punten aan te pakken die niet onder controle waren. Maar daar moeten wij niet mee bezig zijn.

Je hoopt zo snel mogelijk weer aan de bak te kunnen. Maar wat als we een complete Lock Down gaan krijgen? Dan is dat vooral voor iedereen heel erg jammer. Maar dan hebben we het ook aan onszelf te danken, omdat we het op deze manier niet hebben kunnen redden! Als dat soort extreme maatregelen nodig zijn, is voetbal wel het laatste waar we ons op dat moment zorgen om moeten maken. Laten we hopen dat iedereen alle adviezen serieus opvolgt en we deze maatregel niet krijgen.

Zou een halve competitie een oplossing zijn als besloten wordt tot de winterstop niet meer te voetballen? In het geval van O23 werd er al gewerkt met twee competities van 8 teams. Daar zal niet veel aan veranderen, verwacht ik. Voor andere teams zou dat een van de meest eerlijke opties zijn die de KNVB ongetwijfeld overweegt.

Heeft deze fase invloed op de ontwikkeling van de voetballers in het algemeen? Als dit bij een korte onderbreking blijft, denk ik van niet. Echter een tweede fase van weer maanden stilliggen, zou de ontwikkeling natuurlijk wel stagneren. De ene speler zal daar meer last van ondervinden dan de andere. Positief is het natuurlijk niet.

Wil je nog iets kwijt? Blijf gezond, volg de adviezen op van de deskundigen. Die zijn er niet voor niets, hoe vervelend deze ook kunnen zijn. Dan is alles hopelijk snel weer normaal. Toch is er weer een lichtpuntje bij de staf. De intentie is om deze week (vanaf 9 november red. PS) de training in aangepaste vorm weer op te pakken. In ieder geval met een frequentie van 1x per week.

Afhankelijk van de maatregelen, maar ook het succes van het trainen in tweetallen, zullen we kijken waar het team het meest bij gebaat is. Trainen op het veld, trainen zelfstandig of een mix van deze.

Volgende week: Luke van Overbeek trainer VV Dongen Zaterdag 1.