• Met het oog op de aankomende wedstrijd tegen HSC 21 zou je gauw geneigd zijn om aan scorebord-journalistiek te gaan doen. Het 100-jarige HSC 21 staat namelijk op de laatste plaats en heeft nog geen duel gewonnen. Nu zal de gemiddelde toeschouwer denken: “Kat in het bakkie!” Vooral lekker blijven denken, want de wereld zit zo niet in elkaar. HSC 21 heeft gedurende het begin van het seizoen veel pech gehad.

Door Frank van Heteren

Wanner je de wedstrijdverslagen van HSC 21 leest en hier en daar een beeld bekijkt mag je de conclusie trekken dat het team van Daniel Nijhof een gemiddelde ploeg is die net als VV Dongen gemakkelijk in de middenmoot kan mee ballen. Zeg maar 14 van de 18 teams zijn aan elkaar gewaagd. Winnen of verliezen ligt bijzonder dicht bij elkaar en echte dominantie mag alleen veracht worden van OSS 20, OFC, Hercules en UNA. Ik schat de rest allemaal hetzelfde in.

De ene week heb je net iets meer de vorm van de dag of heb je meer geluk om de tegenstander je wil op te leggen. OFC deed dat vorige week tegen VV Dongen in de eerste helft, mede door het zeer zwakke begin van het team van Erbas. Eenmaal op dreef was VV Dongen zo goed als gelijkwaardig. HSC 21 kwam zelfs op voorsprong bij OFC maar vergat te blijven voetballen en verloor met 2-1.

Het zijn de details die het in deze klasse bepalen. Wij hoeven geen kampioen te worden, maar winnen van de betere ploegen is toch wel lekker. En winnen van je directe concurrent voor een mooie plaats in de subtop is misschien nog wel interessanter.

Zoals gezegd heeft HSC 21 nog nul punten. Slechte wedstrijden werden afgewisseld met betere. Doch de pech zat in een klein hoekje en als je daar eenmaal inzit is het mentaal moeilijk om er weer uit te komen. De vraag is dus: Hoe bereidt Nijhof zijn team voor op VV Dongen na weken vol teleurstelling en pech. VV Dongen daarentegen moet oppassen dat het niet blijft cirkelen in slechte eerste helften en betere tweede.

Er lijkt een balans te komen in het team van Erbas, maar het verval en oprichting in 90 minuten moeten uit het team. Hoe de trainer dat aanpakt is het geheim van de smid, maar buiten het feit dat de spelers zich daar terdege van bewust zijn is het voor de supporters toch fijner als er een bepaalde consistentie binnen een duel komt. JOS Watergraafsmeer won bij HSC 21 met 1-5, niet omdat ze voetballend zoveel beter waren, nee, ze speelden als collectief.

Dat is de clou in deze competitie: je moet elke week weer als (h)echte maten de strijd aangaan. Daar heb je de helft al mee gewonnen en als een team dan beter is en je gaat met een nederlaag van het veld, dan weet je dat je er alles aan hebt gedaan en op waarde bent geklopt! Simpeler kan het niet!

Dus weer genoeg om naar uit te kijken deze speelronde. De wedstrijd op Sportpark de Biezen begint om 14.00 uur en natuurlijk ben je ook uitgenodigd om de derde helft mee te doen. Daar wint iedereen!

Let op!! Bij de toegangsdeur wordt er gevraagd naar een QR-code of een geldig testbewijs. Tot zondag 19 september.