• Barslechte wedstrijd in Oss eindigt in 1-1

Grote opluchting bij de staf en spelers van OSS 20 na de gelijkmaker in de 83e minuut. De 1-1 inspireerde trainer Krekels van OSS 20 tot de krachtige woorden “En nu door!!”. Weellicht had hij een punt, want zijn ploeg was de gehele middag de bovenliggende partij geweest en wist een aantal grote kansen vakkundig om zeep te helpen. Daar was VV Dongen uiteraard erg blij mee aangezien het team van Erbas misschien wel haar slechtste wedstrijd van het seizoen speelde.

Door Frank van Heteren

De mengingen waren verdeeld. In kamp VV Dongen was er een groepje dat vond dat ze in de handen mochten knijpen na het behaalde punt. “Als je van te voren zegt dat we een punt mee zouden nemen uit Oss dan had ik ervoor getekend.” Anderen zeiden dat er twee punten door de WC waren gespoeld: “Als je met 1-0 voorstaat moet je die over de streep trekken, ook met slecht voetbal!”

Het is hoe je het bekijkt en hoe je zoiets beleeft. Voor de neutrale toeschouwer zou dit een partij zijn geweest waar je voortijdig de kantine zou hebben opgezocht. Waar VV Dongen in de eerste minuten nog een enorme kans kreeg via Thom Avontuur om de score te openen was het OSS 20 die na drie opeenvolgende nederlagen de wedstrijd in handen nam. VV Dongen werd vakkundig achteruit geduwd en de in het oranje spelende team kon elkaar helemaal niet vinden. Het zag er een beetje onbeholpen uit.

Maar ook OSS 20 brouwde er niet veel van. Het optisch overwicht konden ze niet vertalen in echte kansen. Ja natuurlijk kwam er weleens een bal langs het doel van keeper Wessel Sprangers, maar van ‘billenknijp-momenten’ kon men niet spreken. OSS 20 verzuimde om een keer gewoon uit de tweede lijn te schieten, het bleef maar breien wat deed denken aan het Nederlands elftal van een aantal jaren geleden.

Der 0-0 ruststand was in het voordeel van VV Dogen. Hier en daar werd er een reparatie uitgevoerd en na rust oogde het team wat compacter. De linies sloten goed op elkaar aan en OSS 20 moest zichzelf door een muur breien. Ook won VV Dongen sporadisch een duel, waardoor het balbezit zelfs iets meer werd, maar om nou te zeggen dat het er allemaal gevaarlijk uitzag zou teveel zijn.

Maar voetbal blijft een rare sport. Een lange bal vanuit de verdediging van VV Dongen werd door de collega’s aan de overkant volledig verkeerd ingeschat. De man van de laatste weken bij VV Dongen, Jari Koenraat, wist wel raad met dit staaltje van onvermogen en pikte de bal op en zette zijn directe tegenstander met een kapbeweging buitenspel en schoot de bal tergend langzaam diagonaal langs de keeper van OSS 20. (0-1 inde 56e minuut).

De ongekende weelde bij VV Dongen irriteerde trainer Bertran Krekels van OSS 20 en die begon zich steeds meer te richten op scheidsrechter Souwen. Dat werkte in het voordeel van VV Dongen, want die kregen steeds meer vrije trappen hun kant op. Amechtig bleef OSS 20 zoeken naar de gelijkmaker en trainer Erbas bracht Gijs Timmermans als extra slot op de deur. “Vooraf hadden we de spelers gewaarschuwd voor hun lengte bij corners en vrije trappen. Ik had ze zelfs gezegd dat ze moesten proberen om die zoveel mogelijk te voorkomen.” aldus Erbas.

VV Dongen kreeg de gehele wedstrijd misschien wel meer dan tien corners te verwerken en daarnaast ook zeker drie vrije trappen op de rand van het zestienmetergebied. Allemaal werden ze vakkundig om zeep geholpen en even leek het erop dat VV Dongen de drie punten zou meenemen uit Oss.

Uitgerekend uit een corner scoorde OSS 20 de gelijkmaker. Niet een op eigen kracht maar, op wat leek, door een inschattingsfout van keeper Sprangers. De bal vloog over hem heen en met een uiterste poging wilde hij de bal wegslaan maar miste volledig. Bij de tweede paal kon Bob Adriaans daardoor vrij inkoppen. “Ik werd gehinderd door een andere speler van OSS 20 waardoor ik niet van de grond kon komen.” De bewuste speler stond echter allang in het vijfmetergebied en toen Sprangers achteruit liep om de sprong te maken liep hijzelf tegen hem aan en kon er van een overtreding geen sprake zijn. Het is maar hoe je het uitlegt.  Arbiter Souwen zag er niets in en wees naar de middenstip voor de 1-1. Met nog bijna tien minuten te gaan was het voor OSS 20 vol gas geven en voor VV Dongen er alles aan doen om te overleven.

Dat laatste lukte en de grootste kans op de overwinning was er zelfs nog voor VV Dongen toen doelpuntenmaker Koenraat vrij op het middenveld mocht doorlopen. Hierdoor bood hij zichzelf een enorme schietkans: “Ja man, ik dacht nog of ik hem met de wreef of met de binnenkant moest nemen. Zoveel tijd kreeg ik. “ Hij koos voor binnenkant wreef en de bal zwabberde richting het doel van OSS 20 20. “Iets meer naar de buitenkant en hij had geen kans gehad!” Invaller Omar Abdallah kon de rebound ook niet verzilveren en zo bleef het bij 1-1.

Aanstaande zondag 27 november de thuiswedstrijd tegen de nummer twee, Unitas uit Gorinchem. Aanvang op Sportpark de Biezen is 14.00 uur en nog steeds zonder publiek.