• “We zitten nu eenmaal in de hoek waar de klappen vallen.”

Twee cruciale doelpunten in paar minuten nekken Dongen.

Door Piet Scheepers.

“Een geflatteerde uitslag,” verontschuldigde Dongen trainer Osman Erbas zich na afloop. En ja, iedereen was getuige van een offday van het arbitrale team. Maar wat heb je daaraan!

Aan de eerste twee doelpunten blijken volgens het publiek en deskundigen buitenspelluchtjes te zitten. “Dan is de moraal geknakt en het derde doelpunt een logisch gevolg. Dus is deze uitslag geflatteerd,” voegt de trainer eraan toe.

Het hele seizoen wordt het team van Erbas achtervolgd door pech. Het siert het complete team dat de saamhorigheid hoog in het vaandel blijft. Sterker nog; de gehele groep blijft bij elkaar. Ook het volgend seizoen, wat er ook mag gebeuren of dan gebeurd is. Slechts een man heeft te kennen gegeven elders zijn heil te gaan zoeken. Maar dat is dan ook gelijk ver weg. Doelman Wessel Sprangers heef gekozen voor een combinatie van studeren aan een college in Amerika en daar tevens te gaan voetballen. Nu maakt hij de donkere wolken mee, die zich langzamerhand boven het vlaggenschip gaan samenpakken.

Het geluk is dan ook niet aan Dongenzijde. Geen profeten of waarzeggers die het tij kunnen keren. Dat gebeurde afgelopen zondag ook niet in de uitwedstrijd in Oss. Waren beide ploegen, Dongen de rode lantaarndrager en Oss ’20 een trotse nummer 8 op de ranglijst, de eerste helft aan elkaar gewaagd, het eerste kwartier van de tweede helft was Dongen heer en meester. Ja en dan valt na een uur spelen de eerste treffer. “Ongelooflijk dat deze goal werd geteld,” foetert Erbas na afloop nog. “Ja dan krijg je ook nog te horen dat de 2-0 ook wel eens buitenspel zou kunnen zijn. Dan denk ik, hoe is dit allemaal mogelijk?” Beide doelpunten werden door dezelfde speler, Tom Pijnenburg, gescoord. Aan de instelling van de Dongen spelers lag het ook in Oss weer niet. Voorin ontbreekt het Dongen aan geluk, ondanks hard werken van de drie voorwaartsen, Adam Sesay, Sel Bastmeijer en Shenty Saez. Brutaal werd gelegenheidsrechtsback Mart van Bree ook nog naar voren geschoven, waardoor achterin met drie man werd verdedigd. “Wij hebben onze kansen gehad, maar het mocht niet lukken,” was na afloop de teleurstellende reactie van teambegeleider Jan Gerrits sr. En of het allemaal nog niet genoeg is, liep Luke Hultermans tegen een gele kaart op. Dit kost hem zondag een schorsing.

Dongen is nog steeds strijdbaar. Op dit moment staat Dongen 9 puntjes van de nacompetitie af. ”Wij moeten nu niet meer naar andere teams kijken. De komende wedstrijden moeten wij gewoon punten gaan pakken.”

TOGB komt zondag 5 maart naar Sportpark De Biezen. De ploeg uit Berkel en Rodenrijs bivakkeert in de middenmoot en zijn op dit moment bezig met een goede reeks. Juist in deze fase is uw steun belangrijk. De jongens in het veld waarderen uw support! Tot zondag 14.00 uur.